Český jazyk a literatura |
uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře období od konce 18. století do poloviny 19. století
formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního představení a názory na umělecké dílo (recenze, kritika, ...)
porovná různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém a filmovém zpracování
rozpoznává základní rysy významného individuálního stylu autora
rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpozná přenesená pojmenování, zvláště v ustálených slovních obratech, úslovích a rčeních
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů (úvaha, anotace, recenze, rozhovor, vyprávění, ...) |
Kytice (práce s písemnými i filmovými ukázkami)
Divá Bára (jazyk Němcové, nářečí, atd.)
slovní zásoba, slovotvorba |
PT: osobnostní a sociální výchova, osobnostní rozvoj, kreativity |
Anglický jazyk |
Napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat.
Rozumí krátkým a jednoduchým textům, vyhledá v nich požadované informace. |
Psaní krátkých jednoduchých popisů prostředí, v němž žije, každodenních činností a potřeb, způsobu života a minulých událostí za použití vhodně propojených vět.
Porozumění běžným označením a nápisům na veřejných místech, které se týkají např. orientace, upozornění, varování, zákazu, časových údajů. |
Psaní dopisu či emailu.
Osobnostní a sociální výchova, komunikace – potřeba komunikace mezi lidmi různých jazyků.
Project 3, 5C, D, Culture |
Španělský jazyk |
Rozumí jednoduchým informačním nápisům a orientačním pokynům. |
porozumění jednoduchým nápisům, popisům, instrukcím, pokynům, příkazům, zákazům užívaných v každodenním životě |
Orientace v prostoru - letiště, město, popis budovy a místnosti, neosobní slovesný tvar HAY. |
Německý jazyk |
Napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat.
Vyplní základní údaje o sobě ve formuláři. |
Psaní slov, jednoduchých slovních spojení a vět týkajících se jeho osoby, rodiny, přátel a každodenních činností.
Stavba vět, ve kterých se sdělují konkrétní informace.
Tvorba otázek.
Zápis a doplňování slov a slovních spojení. |
Gramatika:
Vazba ich möchte + infinitiv - testík.
Předložky se 3. pádem - opakování + test.
Témata:
Mein Tagesprogramm.
In der Stadt. |
Matematicko fyzikální základ |
odhaduje a vypočítá obsah a obvod základních rovinných útvarů
určí hodnotu výrazu
využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh |
lichoběžník
význam výrazů a výpočet hodnoty výrazu
druhy energií, přeměna energií, zákon zachování energie |
|
Člověk a společnost |
Objasní souvislost mezi událostmi francouzské revoluce a napoleonských válek na jedné straně a rozbitím starých společenských struktur v Evropě na straně druhé.
Průmyslová revoluce.
Porovná jednotlivé fáze utváření novodobého českého národa v souvislosti s národními hnutími vybraných evropských národů.
Porovnává a přiměřeně hodnotí politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti jednotlivých světadílů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států.
Zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství. |
Velká francouzská revoluce, napoleonské války a jejich důsledky.
Utváření novodobého českého národa v evropských souvislostech.
(PT: Etnický původ – rovnocennost etnických skupin, kořeny civilizací, osobní a společenská identita.)
Politické a hospodářské poměry Evropy. |
|
Estetická výchova |
využívá své individuální hudební schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách
vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků výtvarného vyjádření a jejich vztahů.
porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření. |
hudební aktivity
linie, tvary, textury, objemy, podobnost, kontrast, rytmus, světlostní a barevné kvality
utváření a uplatnění komunikačního obsahu výtvarného díla |
HV - workshop slampoetry s Anatolem Svahilcem
- prezentace o vybraných hudebních interpretech
VV - architektura je řeč - návrh vlastní architektury podle citátu |
Tělesná výchova |
Osvojované pohybové dovednosti tvořivě aplikuje v košíkové a zařazovaných doplňkových sportech.
Usiluje o zlepšení své tělesní zdatnosti.
Samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností.
Podílí se na programech podpory zdraví v rámci školy a obce. |
Košíková.
Volejbal.
Gymnastika, moderní gymnastika a kondiční formy cvičení.
Doplňkové sporty.
Makronutrienty a mikronutrienty, výživová doporučení. |
|
Člověk a svět práce |
Popíše vliv inflace na hodnotu peněz.
Orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí. |
inflace
problematika trhu práce, druhy prací
Multikulturní výchova - etnický původ - postavení národnostních menšin na pracovním trhu. |
|
Člověk a příroda |
Uvede význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj různých ekosystémů.
Porovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy.
Rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě. |
význam podnebí a vliv počasí na život organismů
složení, vlastnosti půdy, půdotvorní činitelé
půdní druhy, půdní typy, hospodářský význam půd. |
PT: Environmetální výchova, lidské aktivity a problémy životního prostředí - zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství. |